|
Veterantog til Hvidbjerg
Jernbanemuseet i Odense kører med K-damplokomotivet i det smukke landskab mellem Struer og Hvidbjerg. Det er den første tur med damptog i området i mange år. Der bliver tre daglige afgange lørdag den 14. juni og tre daglige afgange søndag den 15. juni.
Priser for en tur mellem Hvidbjerg og Struer bliver 50 kr. for voksne og 25 kr. for børn.
Køreplan i de to dage:
Lørdag den 14. juni |
|||
---|---|---|---|
Struer |
11.14 |
13.14 |
15.14 |
Humlum |
11.24 |
13.24 |
15.24 |
Oddesund Nord |
11.33 |
13.33 |
15.33 |
Uglev |
11.40 |
13.40 |
15.40 |
Hvidbjerg |
11.48 |
13.48 |
15.48 |
|
|
|
|
Hvidbjerg |
12.15 |
14.15 |
16.15 |
Uglev |
12.22 |
14.22 |
16.22 |
Oddesund Nord |
12.27 |
14.27 |
16.27 |
Humlum |
12.35 |
14.35 |
16.35 |
Struer |
12.45 |
14.45 |
16.45 |
Søndag den 15. juni |
|||
---|---|---|---|
Struer |
10.14 |
12.14 |
14.14 |
Humlum |
10.24 |
12.24 |
14.24 |
Oddesund Nord |
10.33 |
12.33 |
14.33 |
Uglev |
10.40 |
12.40 |
14.40 |
Hvidbjerg |
10.48 |
12.48 |
14.48 |
|
|
|
|
Hvidbjerg |
11.15 |
13.15 |
15.15 |
Uglev |
11.22 |
13.22 |
15.22 |
Oddesund Nord |
11.27 |
13.27 |
15.27 |
Humlum |
11.35 |
13.35 |
15.35 |
Struer |
11.45 |
13.45 |
15.45 |
De første K-maskiner leveredes fra Neilson i Glasgow samtidig med de første Hs (II) maskiner. Efter knap 2 års prøvetid med de 5 første maskiner, bestiltes der 15 nye, denne gang fra Tyskland. I 1897 bestiltes ikke mindre end 40 lokomotiver af denne type, og efter blot 8 år var antallet oppe på 100 stk.
De første 5 K-maskiner kørte de første år Nyborg-Odense-Strib. Efterhånden som der kom flere maskiner, spredtes de ud over alle statsbanernes hovedlinier, og fra 1908 kørte de også Esbjerg-Struer-Langå. I årene 1915-25 ombyggedes alle kedlerne med overheder af Schmidts storrørstype. Salter-sikkerhedsventilen på domen fjernedes, og Naylor-ventilen over fyrkassen erstattedes af 2 Pop-ventiler. Den næsten helt flade røgkammerdør erstattedes af en ny tilspidset type, som var væsentlig stivere og derfor lettere at holde tæt. Men man var stadigvæk utilfreds med kedelstørrelsen og fladgliderne. Som følge af manglende midler til anskaffelse af nye lokomotiver i 1920erne, skred man derfor til en større ombygning.