Hvidbjerg Bank A/S har haft bedste resultat i bankens historie.
20-02-2025 23:00

Hvidbjerg Bank A/S har haft bedste resultat i bankens historie
Hvidbjerg Bank opnåede i 2024 et resultat før skat på 45,6 mio. kr. mod 43,9 mio. kr. året før.
Resultatet forrenter bankens egenkapital med 16,9 %.
Resultatet efter skat blev på 34,5 mio. kr. mod 33,6 mio. kr. året før. Banken foreslår at udbetale udbytte med 2 kr. pr. aktie, hvilket er første gang siden 2008.
Banken anser resultatet, som er det bedste i bankens historie, for at være meget tilfredsstillende.
Basisindtjeningen, som er resultatet før kursreguleringer og nedskrivninger på udlån, er steget fra 36,7 mio. kr. til 37,1 mio. kr. En høj basisindtjening sikrer, at banken kan modstå eventuelle
negative kursreguleringer på værdipapirer eller tab på kunder.
Hvidbjerg Bank A/S har i 2024 kunnet indtægtsføre nedskrivninger med 0,3 mio. kr., mod at udgiftsføre 2,3 mio. kr. i 2023, hvilket er bedre end banken forventede ved årets begyndelse.
Inflationen har i 2024 været aftagende, hvor Nationalbanken har nedsat styringsrenten 4 gange med 0,25 %. Det forventes, at der vil komme flere rentenedsættelser igen i 2025, men der kan
være usikkerhed omkring omfanget heraf, særligt grundet den geopolitiske situation med krig flere steder i verden og Donald Trump som ny præsident i USA, hvilket kan få inflationen til at stige igen på baggrund af bebudet told.
Banken venter fortsat i 2025 tilgang af nye kunder og god aktivitet med baggrund i bankens fokus på lokalsamfundet kombineret med gode kundeoplevelser.
Jens Odgaard udtaler: I banken er vi meget stolte og ydmyge over det flotte resultat i 2024. Vi har endnu en gang fået flere kunder, som er med til at bakke op om banken.
Det har været en stor dedikeret indsats hos bankens medarbejdere og også hos de mange gode ambassadører, som banken har, og som hele tiden er med til at anbefale banken.
Vi kan se i kundeundersøgelser, at vores kunder efterspørger hurtige svar og at kunne få fat i deres personlige kunderådgiver, når de f.eks. skal købe bolig eller bil.
Det er den måde vi arbejder på og med nye tiltag vil vi gøre kunde-oplevelsen endnu mere nærværende og med hurtigere svartider.